Friday, October 23, 2009

Au pays du Dragon: arts sacrés du Bhoutan

Acesta este numele expozitiei pe care am fost sa o vad astazi la musée Guimet. O splendoare!
Inceputul expozitiei este dat de niste fotografii facute de Matthieu Ricard. Prima dintre ele prezinta cadrul: un peisaj magnific din Himalaya, un curs de apa intre doua vai ce se pierde undeva intr-un munte imens care domina compozitia. Peisaj arid, culori pamantii plus un albastru pal ce tine loc de cer.
Apoi expozitia in sine e destul de bogata cu multe piese interesante: obiecte rituale, sculpturi, thankasuri, mandalasuri. Personajele variaza si ele de la Buddha Shakyamuni pana la Buddha Mayitreya trecand pe la Padmasambhava, Avalokiteshvara, Vajrasattva, Vairocana si alti boddisattva plus niste persoanje specifice Butanului dar al caror nume imi scapa in acest moment.
thankasurile si mandalasurile nu erau protejate de nici un fel de vitrina asa ca am putut admira in voie desenele lor magnifice cu toate detaliile lor (very impressive!). Si bineinteles ca de fiecare data cand ma duc la o expozitie, mi-am ales si de data asta "obiectul-pe-care-l-asi-lua-cu-mine". Imi e greu sa spun daca era vorba de un pumnal ritual sau de o sculptura in sine, (si evident ca nu-mi mai aduc aminte ce scria pe fisa), in orice caz, era o chestiune in forma de pumnal gros infipt intr-un cadru in forma de paralelipiped si pe care era desenat un Buddha sau un personaj in pozitie de meditatie (obiectul pare sa fie detasabil), iar in loc de maner are ceva zeitate pe el cu multe maini care tine si ea in fata un pumnal si care in spatele celorlalte pereche de maini are aripi! (semana putin cu genul de vulturi pe care-i deseneaza amerindienii...). E prima oara cand am vazut un asfel de obiect. Pentru a vedea o parte din obiect, aici este o mica animatie cu cateva din piesele prezente. Este vorba chiar de ultima imagine - nu e greu sa o recunoasteti e cea mai ciudata de-acolo:) Culoare neagra (inafara de fata care e galbena), o zeitate care se uita bizar si tine un cutit ritual in mana.
Partea interesanta este ca cea care s-a ocupat de expozitie a fost Nathalie Bazin pe care am avut prilejul sa o ascult acum un an jumate la zilele Nepalului organizate la Pagoda. A tinut o conferinta despre piesele budiste nepaleze, in special din Mustang. Atat de interesant mi s-a parut ce spunea si de fascinant incat atunci mi-am spus ca trebuie sa fac ceva sa-mi schimb aria de interes (eram la sfarsitul masterului 2 de engleza) si sa virez spre genul acesta de subiect:).
Asa ca intr-o oarecare masura ii datorez faptul ca m-am "reorientat".
"Fun" fact: stiati ca dorje-ul (sau vajra) este in mod normal sculptat in bucati de meteorit?! Am aflat astazi acest lucru uitandu-ma pe un catalog. Dar cica nu s-au facut studii serioase in sensul asta. Asta pretind tibetanii.

No comments: