Wednesday, March 25, 2009

Inouï Inuits!

O stare ceva mai efervescenta ma face sa ma scol in dimineatza aceasta ceva mai devreme decat de obicei: proiectia unor multiple activitati menite sa-mi umple bine ziua si sa o faca "semnificativa".
Bineinteles ca a iesit cu totul altceva, si trebuie sa spun ca bine-mi pare.:)

In cautarea unei anumite surse bibliografice, un gand imi da tarcoale, si anume, sa verific in ce stadiu se mai afla noua Biblioteca Universitara a Limbilor si Civilizatiilor (care va fi finalizata in 2011) dar din cauza careia, institutiile (care-i vor dona fondurile -gen INALCO, EFEO...) incep sa impacheteze.
Ei bine, pe site dau de anuntul ciclurilor de conferinte lunare organizate de BULAC, si raman surprinsa sa vad o inregistrare online, La Parole inuit (Inuitii reprezinta o populatie/ii care traieste/sc in Alaska, Arcticul Canadian si Groelanda).
Am dat pe play ca sa vad ce si cum, si nu am mai reusit sa ma desprind de ea! Michèle Terrien este absolut magnifica.
Asa cum indica numele, in conferinta e vorba despre conceptia asupra cuvantului, a vorbirii la populatiile inuite (populatii care pana in anii '50 aveau o cultura exclusiv orala -bineinteles ca ne-am bagat noi occidentalii picioarele prafuite in universul lor inzapezit sa-i crestinam, sa-i invatam ce trebuie sa faca, in cine si in ce fel sa creada si altele de genul asta - lucruri care au avut efecte devastatoare: vezi mai jos).
Implicatiile pe care le are aceasta tema sunt absolut fascinante. Am scos niste idei razlete, dar conferinta merita ascultata in totalitate:

-suicidul este legat de faptul de a nu povestii visele si o gestiune proasta a cuvantului;
-visele sunt cuvinte silentioase;
-gandirea este teritoriul veritabil al interioritatii, ea nu trebuie exhibata (e foarte nasol perceput faptul de a incerca sa extragi o confidenta, sau de a manipula, impune propria ta viziune asupra celuilalt);
-isi incep discursul in general expunand faptul ca sunt constineti ca au o vizioune limitata a realitatii;
-visele trebuies impartasite asa cum impartasesti mancarea (suntem intr-o comunitate de vanatori);
-problemele tinerilor (delincvente, abuz de alcool, droguri si alte nebunii) vin din faptul ca nu sunt capabili sa stapaneasca cuvantul;
-cuvantul nu e de natura divina, el vine de la spirite sau de la defuncti;
-conceptia lor asupra justitiei nu este una axata pe pedeapsa (ca la noi), ci pe reconciliere;
...

Aici o alta conferinta (video!) asupra conceptului de "extrema" la inuits.

3 comments:

Owner said...

Imi place ideea cu reconcilierea :)

A. B. said...

:)
si mie:)

Anonymous said...

cititi blog-ul intreg, destul de bine